HashtagTips om hashtagging Hashtag markedsføring Anbefalte hashtagsHashtag konkurranser
 
Hashtag-tips: hvordan bruke og ikke bruke hashtags?
 
 
 
 
 
Hva er hashtag?
 
Hva er egentlig en hashtag? Det er det ikke alle som har fått med seg...
 

Det er umulig å bevege seg i det offentlige rom eller å følge med i medier uten å møte begrepet "hashtag". Men hva er en hashtag? Det er litt flaut å spørre. Men det trenger du heller ikke å gjøre, for her får du svaret...

En hashtag består av tegnet # etterfulgt av et emneord, f.eks #eksempel. Ved å bruke # foran ordet, gjøres ordet om til en referanse. Innlegget (bildet, skriftlig innlegg, video e.l) som er merket med #hashtag, vil få en "merkelapp" som er lik ordet bak #, og inngå i en "samling" av innlegg som er merket med akkurat dette ordet. Dermed vil andre brukere kunne finne det, se det og kommentere det ved et søk på #ordet det ble merket med. Når man har laget en #hashtag, blir ordet bak # gjort om til en klikkbar link. Ved å følge denne, får man tilgang til andre innlegg merket med samme hashtag.

#-tegnet finnes som et eget tegn på noen tastaturer, men på de fleste skrives det ved å bruke Shift + 3-tallet.

Hashtags må skrives i ett ord (uten mellomrom), og uten spesialtegn som -?=&+*`_$!,.% osv. for å fungere. Spesialtegn "bryter" hashtagen. Det vil si at det som er skrevet mellom # og spesialtegnet vil danne en gyldig hashtag, men spesialtegnet og det som evt kommer etter dette, blir ikke med i hashtagen, men vil bli stående som vanlig, ulinket skrift. F.eks vil uttrykket "#hashtag-eksempel" danne hashtagen "#hashtag". Bindestreken bryter hashtagen, og "-eksempel" blir derfor ikke med i den.

Hvis det brukes flere hashtags i et innlegg, må det være mellomrom mellom hashtagene (#skjønner #du?) Uten mellomrom #funker#de#ikke!

 
Hvorfor bruke hashtags?
 
Hvorfor er hashtag nyttig i sosiale medier?
 
Man ser ofte ytringer som over. Ikke alle bruker det samme røffe ordelaget, men mange irriterer seg over hashtag-bruk i sosiale medier, og ser angivelig ikke poenget med hashtagging. Er du en av disse? Da har du ikke skjønt opplegget. Men ikke vær flau - vi skal ikke si det til noen. Men vi kan fortelle deg hvorfor hashtagging er genialt...
 
Når man oppretter en hashtag, oppretter man en referanse knyttet til bildet/innlegget/videoen sitt, slik at andre brukere kan finne det/den. Dette muliggjør kommunikasjon på sosiale medier med andre - ofte helt ukjente - brukere med samme interesser som deg. De kan finne innlegget ditt, og kan gi tilbakemeldinger på det. Dermed kan en nyttig "faglig" diskusjon med tips og triks fort bli et resultat. I tillegg gir hashtagging økt synlighet, noe som er et mål for bedrifter (og mange private brukere). Eksponeringen skjer ovenfor brukere med interesse for "fagområdet" (ordet bildet er tagget med), som aktivt oppsøker innholdet, og man slipper å "plage" andre ukjente med innlegget sitt (Vollvik-style...)
 
Selv om man ikke nødvendigvis bruker hashtags selv, kan man dra nytte av andres hashtagging. "Alle" har interesser eller hobbyer de ikke kan få nok av. Være seg fotball, strikking, matlaging, hagearbeid eller noe heeelt annet. Men uansett hva du interesserer deg for, så er det andre som interesserer seg for det samme. Og mange av disse deler spennende og inspirerende bilder/meninger/innlegg/videoer e.l. om dette på sosiale medier. Du kunne tenke deg å se disse, ikke sant? Klart det! Og det kan du! For om disse innleggene er merket med hashtags, kan du lett finne dem.

Hashtag-søk...

Om man søker på #hvasomhelst i søkefeltet i f.eks Facebook, finner man alt tagget med #hvasomhelst. Et genialt system for å "sorterere" innlegg etter emne/fag/interesser. Hashtag-systemet kan nesten sammenlignes med en søkemotor der menneskelige brukere gjør sorteringsjobben. Men da er det viktig at disse menneskene er sitt ansvar bevisst, og bruker hashtags riktig.

Om du trenger inspirasjon til gode hashtags som brukes innen ulike interessefelt, kan du finne det her.
 
For mange hashtags...
 

Som man ser av avsnittene over, kan hashtagging i sosiale medier gi en merverdi for mange. Og de biter ikke! Så om du ikke har tenkt å bruke dem, så er det bare å overse dem (selv om du burde gi dem en sjanse...) Men det er én ting som kan irritere ved hashtagging - nemlig overdreven bruk. Dette kan oppfattes som "spamming" av newsfeeden for andre, så tenk gjennom hvordan du bruker hashtags (les mer om dette her!)

For mange hashtags - ikke overdriv!

Men om brukerne av hashtags klarer å holde seg i tøylene, får mange enda mer ut av sosiale medier, og #hissigproppene som ikke forstod vitsen med hashtag-hestkuk-opplegget, burde klare å holde blodtrykket nede... :)

Før du tar i bruk hashtags, anbefaler vi at du leser vår tips-guide om hvordan bruke hashtags? Da unngår du de store tabbene...

 
 
 
 
Si din mening! Har du gode tips om hashtagging?
 
 
Steike!
Enda en side fra MG.no?