HashtagTips om hashtagging Hashtag markedsføring Anbefalte hashtagsHashtag konkurranser
 
Hashtag-tips: hvordan bruke og ikke bruke hashtags?
Hvordan bruke hashtags?
 
 
 
OK - du har lært hva en hashtag er, og hvorfor man bør bruke hashtags. Men hvordan bruke hashtags? Vi gir deg et lynkurs i hashtag-etikette, og hva du MÅ kunne før pølsefingrene dine finner #-tasten - slik at du kan unngå tabbene...
 
 
 
1. Hva vil du fortelle?
Når du legger ut et innlegg/bilde/video etc. på sosiale medier, så blir det sett. Av kanskje flere enn du tenker på. Så hva vil du fortelle mottakerne med innlegget? Tenk over dette før du poster, og "ikke meld hvis du ikke har noe å melde!" Når du har funnet ut hva du vi formidle gjennom innlegget ditt, og hva som er essensen i innleggets innhold, kan du bruke hashtag(s) til å understreke og synliggjøre dette.
 
2. Bruk kun relevante hashtags!
Bruk av hashtags beriker sosiale medier - hvis de brukes på riktig måte, og er relevante. En hashtag skal beskrive noe som faktisk er tilstede i et innlegg (synlig i bilder), eller noe innlegget er en allmenn referanse til. En hashtag skal ikke fortelle den private historien bak et bilde. Denne forteller man gjennom vanlig bildetekst.



Om du f.eks legger ut et flott bilde av Brutus med teksten; "feirer at #bikkja har #regelmessigavføring med å bestille tur til #mallorca", undergraver du hashtag-systemet! Hashtag #Bikkja er en fulltreffer, og bidrar til å gjøre sosiale medier enda mer interessante for hundeelskere. Men folk som følger/ søker på hashtag #mallorca vil ha sol, palmer og strandbilder, og forventer ikke (og har overhodet ikke interesse av) å se et bilde av kjøteren Brutus med avføringsproblemer base rundt i snøen i Vest-Finnmark! For mye slik urelevant "forsøpling" av hashtags, gjør sosiale medier mindre attraktive å bruke, og er en trussel mot hashtag-systemet. For deg personlig, vil bruk av urelevante hashtager kunne bety upopularitet og lavere troverdighet.
 
3. Hashtag med plassen bildet er tatt?
Mange bruker konsekvent hashtag for plassen der et bilde er tatt, uansett innhold i bildet. Er bildet tatt i f.eks Lillesand, så tagger de det med #Lillesand, selv det ikke er mulig å se at bildet er tatt i Lillesand, eller har noen referanser til sørlandsbyen. Det er bare en ting å si om dette; ikkje bra! Hvis bildet ikke viser en referanse til plassen man bruker i hashtagen, har det ingen offentlig interesse for de som sjekker denne hashtagen! Da bør man heller skrive i bildeteksten hvor bildet er tatt, og ikke som hashtag. Har derimot bildet en referanse til plassen man bruker i hashtagen, eller viser et glimt fra en offentlig plass på dette stedet, er det "good to go". Da er det bare å kjøre på med hashtag #ByEllerSted. Noen eksempler...



Bilde 1 og 2 er OK å tagge med henholdsvis #kristiansand og #bergen. Dette fordi bilde 1 har en referanse til Kristiansand ved at det spiller på kristiansanderes favorittaktivitet; å sitte med "tean i tanga" (et kjent uttrykk knyttet til plassen). Bilde 2 er også godkjent å tagge med #bergen, fordi det viser en storkjeftet bergenser (myten sier de er breiflabber! Noen som bekrefte/avkrefte?) Bilde 3 derimot, er ikke greit å tagge med #Oslo, da det ikke har noen referanse til hovedstaden. Dermed har det ikke noe verdi for brukere som sjekker hashtag #oslo. Det er greit å "geotagge" bilder uansett innhold (innstilling i flere sosiale medier som viser hvor bildet er tatt (eksempel bilde 2 og 3, øverst under brukernavn)).
 
4. Vær spesifikk!
I tillegg til at de må være relevante, bør også hashtags være spesifikke og ikke "for store". Det er f.eks drøssevis av bilder som er tagget med #love (ufattelige 213 747 153 i skrivende stund) eller #kjærlighet på Instagram. Dropp disse hashtagene, og tagg heller det romatiske bildet fra bryllupsreisen med #honeymoon eller #bryllupsreise. Da skjønner de fleste at det er (burde være) kjærlighet involvert. "Store" hagshtager som #love er vanskelige å følge på grunn av den store bildestrømmen, og bruk av disse vil ofte føre med seg mer spam enn nytte og glede. 
 
5. Bruk hashtags med omhu!
Hashtags er et kraftfullt virkemiddel som kan gi mye ekstra oppmerksomhet til bildene dine, og som gjør at mottakere leser/ser innlegget ditt med fokus på emneordet i hashtagen.

Bruk hashtag med forsiktighet

Om du hashtagger et bilde av din nye flamme med #svetteringer som en intern spøk,  vil det rettes stor fokus på akkurat dette. Ville du lagt merke til dette hvis det ikke var for hashtagen? Da ville du sannsynligvis sett på bildet med helt andre øyne. Dette understreker hvordan hashtags kan brukes for å rette fokus. Men i dette tilfellet er det ikke sikkert denne fokuseringen ovenfor de 500 som ser bildet (inkl. svigermor, familien din som ikke har truffet kjæresten din enda, tre ekser og arbeidsgiveren hennes) kan anses som vellykket. Skjønner du mulighetene, potensialet og kraften som ligger i en hashtag? Men bruk den med omhu (og ikke post bilder av andre uten godkjenning i sosiale medier. Dropp gjerne også bilder med svetteringer på generell basis :))

Ikke formidle noe i hashtags som du ikke ville skrevet i en ordinær bildetekst!
 
6. Hvor mange hashtags?
Hashtags gjør et bilde eller et annet innlegg i sosiale medier synlig. Derfor kan det være fristende å pøse på med flest mulig hashtags. Men behersk deg! Hold deg til hashtags som er relevante (og spesifikke) for innlegget ditt, og ikke bruk flere en absolutt nødvendig. 2-3 stykker er fint, og du bør ikke bruke særlig flere enn dette! 10 bør være en absolutt maksgrense (til nød!) For mange hashtager irriterer følgerne dine, samt at det tar oppmerksomheten bort fra bildet/innlegget og de mest relevante taggene (de som faktisk er verdifulle og skaper merverdi)
 
7. Tenk kvalitet på "likes" og følgere
Det kan være fristende å hekte på masse "samlehashtags" på innlegget ditt for å oppnå flere likes og følgere. Eksemplene på slike hashtags er mange. På Instagram ser man at stadig flere bruker f.eks #Instalike #Picoftheday #Instagramers #Instagood, #Instadittogdatt osv, osv. Du skjønner hva vi snakker om... Slike hashtags skaffer utvilsomt flere "likes" og følgere, men er dette "likes" og følgere du vil ha (les: trenger)? Mesteparten av oppmerksomheten man oppnår gjennom slike hashtags, er spam fra såkalte "ghosts" og andre som kun liker for å gjøre seg selv synlig. For vanlige brukere, mannen/kvinnen med mobilkamera i gaten, er slike samlehasttags rett og slett til liten nytte.

Faktisk kan bruk av slike hashtags kun ha en negativ effekt for deg. For tenk gjennom: hva tenkte du sist noen du følger tagget et bilde med 15 hashtags av typen: #Instafollow, #Likeforlike, #Igramers #Instamood #Instadaily, #Instagramhub osv? Det samme tenker dine følger om du bruker disse hashtagene, husk det!
 
8. Ett ord!
Hashtags bør du i størst mulig grad være enkeltord, isteden for å #SetteSammenFlereOrd. Korte hashtags er mer slagkraftige, lettere å lese, lettere å finne, og lettere memoriserbare. Om man er nødt til å sette sammen flere ord, bør du #SkriveHvertOrdMedStorBokstav for å gjøre det lettere lesbart.
 
9. IKKE gjør alle ord til hashtags!
 
Ikke hashtag foran hvert ord!
En av de verste tabbene man kan gjøre innen hashtagging, #er #å #skrive #hele #teksten #i #et #innlegg #eller #bildetekst #med #hashtag #foran #alle #ord. Det finnes knapt noe mer irriterende for dine følgere. Samtidig ødelegger man hashtag-systemet med å "forsøple" hashtags som er urelevante for innlegget (ref. punkt 2 over). Man mister også muligheten til å understreke viktige emneord i form av å gjøre dem til hashtags (de drukner i alle de andre urelevante hashtagene). Det finnes apper som gjør kan gjøre alt du skriver til hashtager, men styr for all del unna disse!
 
10. Forskjellige hashtags hver gang!
Enkelte "sosiale medier-eksperter" (pass deg for den gjengen!) anbefaler et fast sett av hashtags som man limer inn under hvert bilde/ innlegg for å gjøre det enkelt og kjapt. Fy-fy! Ref. punkt 2, skal hashtags være relevante! Og da mener vi ikke bare "relevante til din bruker", men relevante til det faktiske bildet/innlegget du legger ut. Vurdér bildet/innlegget først, og finn hashtags som beskriver/passer til dette! Det er ikke noe mål i seg selv å bruke forskjellige hashtags hver gang, men siden dine bilder/innlegg er forskjellige, er oftest de mest relevante hashtagene også forskjellige.
 
11. Sjekk for stavefeil
En feilstavet hashtag har ingen verdi. Så sjekk alltid grundig over dine innlegg for skrivefeil! Mange smarttelefoner og enheter lagrer i tillegg tidligere brukte hashtags, og kommer med autoutfyll-forslag neste gang du begynner å skrive disse. Dermed kan én stavefeil én gang henge ved og bli gjentakende.
 
   
 
 
Si din mening! Har du gode tips om hashtagging?
 
 
Steike!
Enda en side fra MG.no?