HashtagTips om hashtagging Hashtag markedsføring Anbefalte hashtagsHashtag konkurranser
 
Hashtag-markedsføring: hvordan bruke hashtags?
 
 
 
Bedrift: Hvordan bruke hashtags i sosiale medier? (Markedsføring)
 
Bruk av hashtags bør definitivt være en del av din bedrift (eller blogg, organisasjon e.l.) sin strategi i sosiale medier. Et svært nyttig triks for å spre ordet om din bedrift/ditt produkt på en kostnadseffektiv måte, er å få andre til å ta i bruk "din" hashtag, og "spre denne". Hvordan kan du lese mer om her.

Men en annen viktig del av en hashtag-strategi, er hvordan du/dere selv bruker hashtags i sosiale medier. Lær mer om dette under:
 
 
 
1. Bruk "egne" hashtags
Bedriften bør "opprette" egne hashtags som reflekterer bedriftens/ produktets navn (les mer om dette her). Men hvordan få folk til å ta i bruk "dine" hashtags? I tillegg til å gi incentiver og markedsføre dem, bør man også bruke dem aktivt selv! Legg til "din egen" hashtag på alle innlegg/bilder som er relevante for denne.
 
2. Alltid hashtag med produktgruppe!
Om du legger ut innlegg/ bilder som henspeiler på ditt produkt, så hashtag alltid bildet med en generell tag for produktgruppen, i tillegg til din egen hashtag for produktet. Om du f.eks produserer dobørster (noen må jo gjøre det også...), så tagg alltid bilder/innlegg om børstene dine med #dobørste i tillegg til produktnavnet (f.eks #GoBørsten). Slik vil personer som leter etter bilder av dobørster (ja, det var et eksempel) finne ditt produkt (gratis markedsføring!) Tagg gjerne med én eller flere bredere produktgrupper i tillegg, f.eks #baderom og #toalett. Da vil personer som søker etter "baderom" og "toalett" (sannsynligvis personer i kjøpsmodus som pusser opp/bygger), lett kunne finne din eminente design-dobørste!
 
3. Hold det relevant!
Hashtags skal alltid være relevante til innlegget ditt! Som en tommelfingerregel skal det ordet du bruker som hashtag lett kunne "gjenkjennes" i innlegget. Under punkt 2 er #baderom og #toalett innafor for #GoBørsten, da dette er et relevant produkt som finnes i disse miljøene. Dermed gir bildet en merverdi for brukere som søker på disse hashtagene ("kanskje vi skal slå til med en eksklusiv GoBørste når vi først skal pusse opp badet, kjære?").

Men ikke fall for fristelsen til å bruke for "perifere" hashtags for å få økt synlighet. F.eks. er det ikke greit å bruke den populære hashtagen #bergen på bildet av #GoBørsten, selv om produsenten hadde holdt til i Bergen. For de som følger hashtag #bergen har ingen interesse av og forventer ikke å se se dobørster på denne hashtagen! De vil se Fløyen, Ulriken og andre børsteløse attraksjoner. Ved å bruke urelevante hashtags for å tilrøve seg oppmerksomhet, undergraver man hashtag-systemet, og vil kunne bli oppfattet som en useriøs og snyltete aktør i markedet. Og er det én ting du ikke vil at dobørstene dine skal oppfattes som, så er det useriøse og snyltete... :)

Hashtag: relevante hashtags

Selv om enkelte vil hevde at Bergen er en drittby, er det ikke greit å bruke hashtag #bergen til et bilde av en dobørste, selv om produsenten holder til mellom de syv fjell.

Tenk alltid etter om du selv ville synes det var naturlig å finne bildet du har tenkt å legge ut/ innlegget du skal poste på den hashtagen du har tenkt å bruke!
 
4. Hvor mange hashtags?
Hashtags gjør et innlegg i sosiale medier synlig. Derfor kan det være fristende å pøse på med flest mulig hashtager. Men behersk deg! Hold deg til hashtags som er relevante (og spesifikke) for innlegget ditt, og ikke bruk flere en nødvendig. Opptil 4-5 stykker er greit for en bedriftsbruker, men du bør ikke bruke særlig flere (10 er absolutt max!) For mange hashtags irriterer følgerne dine, samt at det tar oppmerksomheten bort fra bildet/innlegget og de mest relevante tag`ene (de som faktisk er verdifulle og skaper merverdi)
 
5. Tenk kvalitet på "likes" og følgere
"Store" hashtags som #instadaily #instalike #instagramhub #igramers #earth osv. er (utrolig nok) populære å bruke for mange norske brukere (også bedrifter). Men det skal godt gjøres å selge flere f.eks dobørster av å tagge innleggene sine med disse. Man får utvilsomt flere "likes", kommentarer og følgere ved å bruke hashtagene, men de aller fleste av disse er verdiløse. I verste fall fører de til spam på eget bilde/innlegg eller for dine "seriøse" likere/følgere. Det vil også gi negative assosiasjoner for potensielle kunder å se at du "lasser ned" bildene/innleggene dine med slike "desperate" hashtags. I tillegg vil likere/følgere/kommentarer disse hashtagene genererer, ofte kunne gi produktet ditt et useriøst uttykk.
 
6. Internasjonale hashtags
Hva er målmarkedet til produktet ditt? Satser du kun på det norske markedet, så hold deg til norske hashtags! Da vil internasjonale hashtags kun tiltrekke seg uønskede (og ofte useriøse) likes/følgere/kommentarer. Men om du har en (liten) ambisjon om å slå gjennom internasjonalt/i et annet marked, så bør du aboslutt vurdere internasjonale hashtags spesifikke for ønsket marked. Slik vil du (om du har flaks, er dyktig og har et enestående produkt) kunne bli "oppdaget" og få en boost "der ute." Dette med minimal innsats. Men vær kresen på hvilke hashtags du bruker, og sørg for at de er mest mulig spesikfikke. Legg gjerne ut et eget innlegg kun beregnet på internasjonalt marked. Om dette tar av, bør du opprette egne "internasjonale brukere" i sosiale medier.
 
7. IKKE gjør alle ord til hashtags!
En av de verste tabbene man kan gjøre innen hashtagging, #er #å #skrive #hele #teksten #i #et #innlegg #eller #bildetekst #med #hashtag #foran #alle #ord. Det finnes knapt noe mer irriterende for dine følgere. Samtidig ødelegger man hashtag-systemet med å "forsøple" hashtags som er urelevante for innlegget (ref. punkt 2 over). Man mister også muligheten til å understreke viktige emneord i form av å gjøre dem til hashtags (de drukner i alle de andre urelevante hashtagene). Det finnes apper som gjør kan gjøre alt du skriver til hashtager, men styr for all del unna disse!
 
9. Tidløst!
Det er lett å tenke at bilder/innlegg som postes på sosiale medier blir sett der og da, før de "forsvinner i dypet". Men bilder/innlegg med hashtag vil være lett søkbare i fremtiden, og vil (forhåpentligvis) bli sett gang på gang på gang av nye personer som ser gjennom hashtags det er merket med. Tenk derfor på hvordan du kan gjøre bildet/innlegget tidløst, og dermed aktuelt også for de som finner det neste år.
 
 
 
 
Si din mening! Har du gode tips om hashtagging?
 
 
Steike!
Enda en side fra MG.no?