HashtagTips om hashtagging Hashtag markedsføring Anbefalte hashtagsHashtag konkurranser
 
Hashtag markedsføring
 
 
Bedriften din er på sosiale medier, ja. Bra! Men hvordan bruker dere hashtags i stategien deres? Ehhh....

Brukt riktig, er hashtags et svært nyttig verktøy innen markedsføring i sosiale medier. Men hvordan angripe dette? Vi gir deg tipsene på denne siden - helt gratis! Problemstillingen rundt hashtags er todelt: 1. Hvordan få andre til å bruke "din" hashtag i sine innlegg? (beskrevet nærmere på nedenfor) 2. Hvordan bruke hashtags i egne innlegg? (les mer om dette her).
 
Opprett egen hashtag!
 
Ved å få brukere av sosiale medier til å tagge sine innlegg med "din" hashtag, vil du kunne oppnå både en markedsføingsboost gjennom viral spredning av ditt navn/ dine produkter, samtidig som du har mulighet til å treffe og kommunisere med (potensielle og eksisterende) kunder på en ny arena, på tvers av ulike tjenesteplattformer (Facebook, Twitter, Instagram etc). Men hvordan?
 
 
 
1. "Opprett" en hashtag for bedriften din
Ved å "opprette" en foretrukken hashtag for din bedrift, kan du på mange måter påvirke hvilken hashtag brukere av sosiale medier faktisk vil komme til å bruke når de snakker om din bedrift i sosiale medier. Da styrer du brukerne inn på en hashtag du mener er beskrivende for bedriften, og samler flest mulig innspill på samme "offisielle" hashtag, i steden for at de skal være spredd på flere ulike stavede hashtags. I tillegg vil det å kommunisere en "offisiell" hashtag virke som en invitasjon å snakke om din bedrift i sosiale medier (noe mange kanskje ikke ville kommet på å gjøre hvis ikke).

Hvordan "opprette" en hashtag?

En hashtag kan ikke teknisk "opprettes" eller "registreres" på samme måte som f.eks et domenenavn. Ved å "opprette" en hashtag menes å "finne på" en hashtag beskrivede for en selv, for så å markedsføre denne, og begynne å bruke den selv - i den hensikt at også andre brukere av sosiale medier skal begynne å bruke hashtagen din, og således gjøre din bedrift synlig.
 
2. Hvilken hashtag skal jeg velge?
Unik!
Siden hashtags ikke kan registreres eller automatisk oppnåes opphavsrettigheter til, er det viktig å velge en unik hashtag. Slik hindrer du at andre tar i bruk samme hashtag som deg i markedsføring, og at brukere poster innspill som ikke omhandler din bedrift med samme hashtag. Heter din bedrift Mat AS, bør du ikke velge #mat som hashtag. Dette vil føre til at innlegg om din bedrift drukner blant andre innlegg fra matglade tjukkaser som skriver og poster generelt om "mat" så fort anledningen byr seg.

Intuitiv!
En hashtag bør være intuitiv, slik at man med en gang forstår at det er din bedrift det dreier seg om når man ser den. Det er ikke vits i å legge ressurser i markedsføring dersom mottakerne ikke forstår hvem avsender er! Eksempel: sommeren 2013 markedsførte TV2 aktivt hashtagen #2sommertid. Intuitivt? Ikke akkurat! Hvorfor brukte de ikke heller #tv2sommertid? (denne "feilstavelsen" fikk mange innlegg som egentlig skulle vært merket med #2sommertid - folk tenker intuitivt!)

Aller helst bør hashtagen inneholde firmanavnet/produktnavn e.l. (både med tanke på intuitivitet og profilering av merkevaren (2" vs. "TV2".) Om bedriften din ønsker å markedsføre et spesifikt produkt, bør du velge produktnavnet fremfor formelt bedriftsnavn.

Kort!
Hashtagen bør være kort og lett memorerbar! Aller helst ett ord, toppen to (aller nødigst tre)! Om du bruker flere ord, skriv hvert enkelt ord med stor bokstav når du markedsfører hashtagen, for bedre lesbarhet #FatterDu? (teknisk skiller ikke sosiale medier mellom store og små bokstaver)

Egen hashtag for hvert sosiale medie?
I dag kan man benytte hashtags på de fleste sosiale medier, f.eks Twitter, Instagram, Facebook, Google+, LinkedIn, Pinterest m.fl. Innlegg i disse ulike mediene og bruken av dem, glir i større og større grad over i hverandre, og du bør markedsføre din hashtag felles for alle disse (uten å spesifisisere noen av dem). Markedsfør "#DinHashtag" uten videre utdypning. Folk forstår! Unntaket er om du f.eks arrangerer en fotokonkurranse via Instagram, da bør du spesifisere at denne kampanjen gjelder ved bruk av hashtagen her.
 
3. Én eller flere hashtags?
Skal jeg fokusere på én hashtag, eller bør jeg markedsføre flere? Her er svaret "jo færre jo bedre" (og mer oversiktlig og håndterbart). Men markedsfører du flere ulike produkter i separate markeder, kan du gjerne opprette en hashtag for hver av disse. Om du kjører spesifikke, tidsbegrensede kampanjer/konkurranser, kan det også være aktuelt med en egen hashtag for disse. Men unnvik ikke prinsippene under punkt 2 over!
 
4. Hvordan få folk til å ta i bruk hashtagen din?
For å få folk til å ta i bruk hashtagen din, må du markedføre den - aller helst gjennom flere kanaler, både digitale (primært sosiale medier, men også bannerplassering etc) og andre medier (trykte o.l.). I tillegg bør du bruke hashtagen aktivt når du poster innlegg selv (les mer om dette her).

Gi et incentiv til å bruke din hashtag!

Ved å belønne bruk av hashtagen din , vil man kunne oppleve at mange tar den i bruk. Et ekspempel på dette kan være fotokonkurranser på Instagram, tekstbaserte konkurranser på Twitter m.m. Slike konkurranser kan gi bruken av hashtags en "flying start". Husk at andres bruk av hashtagen vil kunne bli synlig for deres venner/følgere gjennom newsfeeds. Derfor kan man få en "viral" effekt om incentivet til å bruke hashtagen er sterkt nok. Husk å registrere din konkurranse på vår hashtag-konkurranse-side, og nå ut til mange nye potensielle "taggere"!

Et annet virkemiddel for å få brukere til å ta i bruk hashtagen, kan være å skape en merverdi for dem gjennom synliggjøring. Mange brukere av sosiale medier "jakter" likes og synlighet. Og ved å plukke ut bidrag blant innlegg tagget med "din" hashtag som vil bli publisert (på f.eks dine hjemmesider, din Facebook-side, i dine annonser m.m.) med kreditering, vil du pirre mange brukeres interesse.
 
5. Lag en landingsside for din hashtag!
En landingsside er en samleside som viser alle innlegg/bidrag tagget med din hashtag. En slik side gjør det lettere for brukere å følge med på din hashtag (de viser interesse og vier tid til ditt produkt = "skål" i markedsavdelingen.) Med en slik side oppnår du også å omgjøre brukerne fra å være "tilfeldige slengere" på sosiale medier, til å bli "dedikerte brukere" som aktivt oppsøker din webside, hvor du har dem "i butikken" din. En slik side vil også dekke argumentet om synliggjøring under punkt 4 over.

De fleste sosiale medier tilbyr API (du kan hente ut bilder/innlegg/innhold fra tjenestene til bruk på dine sider), noe som muliggjør oppsett av landingssider. Det finnes også widgets som kan brukes, f.eks fra Statigra.am.
 
6. Overvåk hashtagen din, og vær aktiv!
Følg med på "din" hashtag i sosiale medier, for å se hva som rører seg der. Ikke nøl med å svare, reposte eller kommentere innlegg hvor din hashtag er brukt. Din respons vil gi merverdi for den som bruker din hashtag i sine innlegg, og vil samtidig være positiv profilering for deg.
Å følge hashtagen aktivt gir deg også mulighet til å svare på og "snakke opp" eventuell kritikk/negativ respons som kan gjøres synlig via hashtagen. Husk at man ikke kan slette en hashtag fra et innlegg, selv om du anser denne hashtagen for "din". Således ligger det et lite faremoment og lurer ved å markedsføre hashtags, men de potensielle positive effektene oppveier dette.

Lykke til med bruk av hashtags for å markedsføre din bedrift! Legg gjerne igjen en kommentar under om dine erfaringer underveis :) Les også våre tips om bedrifter sin bruk av hashtagging i egne innlegg.
 
 
 
 
 
Dine tips og meninger om hashtagging for bedrifter!
 
 
Steike!
Enda en side fra MG.no?